خطر شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما

عموما بر مزایای شبکه های اجتماعی تاکید مداوم و همیشگی میشود. حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی می تواند مانند یک ابزار قدرتمند و فراگیر به رشد ثروت شما از محل کسب وکارتان کمک نماید .

در قدرت و تفوق شبکه های اجتماعی  ، خصوصا شبکه های موبایلی ، تردیدی وجود ندارد ولیکن همواره باید توجه داشته باشید این قدرت اثرگزاریمی تواند در جهت معکوس و برای نابودی کسب و کارتان تلاشی پیروزمندانه داشته باشد .

به داستان واقعی زیر توجه نمایید :

آهنگی که یک شرکت هواپیمایی را به خاک سیاه نشاند!

ماجرا از این قرار است که در سال ۲۰۰۸ کارول به همراه تیمش برای برگزاری یک تور در مسیر شیکاگو، سوار هواپیما می‌شوند و از پنجره هواپیما می‌بینند که متصدیان حمل بار، کیف‌های سازهایشان را پرتاب می‌کنند و در این میان، گیتار ۳۵۰۰ دلاری کارول می‌شکند.
او حدود ۹ ماه تلاش می‌کند تا بتواند خسارت خود را از هواپیمایی یونایتد بگیرد ولی تلاش‌های او بی‌نتیجه می‌ماند. در نهایت به دریافت ۱۲۰۰ دلار هزینه تعمیر گیتار راضی می‌شود ولی مسوولین یونایتد این رقم را هم نمی‌پردازند. در نهایت او آهنگ United Breaks Guitar را در اعتراض می‌سازد و انتقام جانانه‌ای از یونایتد می‌گیرد.
این آهنگ در روز اول آپلود شدن در یوتیوب، ۱۵۰ هزار بار بازدید شد و در هفته اول انتشار، رکورد پرفروش‌ترین آهنگ iTunes را به خود اختصاص داد. طی ۴ روز پس از انتشار این آهنگ، ارزش سهام یونایتد ۱۰% افت کرد و حدود ۱۸۰ میلیون دلار از ارزش سهام این شرکت کاسته شد.
مدیر خدمات مشتریان یونایتد با کارول تماس‌ گرفت و از او دلجویی کرد. این شرکت در برنامه‌ای نمادین، ۳۰۰۰ دلار خسارت به یک موسسه غیرانتفاعی آموزش موسیقی پرداخت و مجبور شد اعلام کند که از این ماجرا درس‌های فراوانی گرفته و سیاست‌های خدمت‌دهی به مشتریانش را بازنگری کرده است.
گذشته ها می‌گفتند یک مشتری ناراضی، نارضایتی خود را به ۷ تا ۱۳ نفر منتقل می‌کند، ولی این آمار برای قبل از دوران شبکه‌های اجتماعی بود. امروز یک مشتری ناراضی به ابزارهایی دسترسی دارد که می‌تواند صدها هزار نفر را با تجربه مثبت یا منفی خود همراه کند.

چند نکته مهم :

1- به فکر خلق تجربیات مثبت برای مشتریان خود باشید .

2- همه مشتریان شما مهم هستند ، تک تک شان را جدی بگیرید ، یک مشتری با تجربه ناخوشایند می تواند طوفانی از آتش و خسارت بر سر شما فرود آورد . قدرت شبکه های اجتماعی در دست او را دست کم نگیرید .

3-در تبلیغات و محتوای منتشرشده از کسب و کارتان نهایت دقت را نمایید یک خطای کوچک در تبلیغات و محتوای منتشرشده ممکن است شما را خانه خراب کند .

4- در تولید محتوا و تبلیغات همواره باید به مسائل گوناگونی توجه کنید . عدم توجه به انها می تواند فاجعه بار باشد . مباحث سیاسی ، اجتماعی ، حقوقی ، طراحی ، زیبایی شناسی  و. ...

5- این تصور اشتباه و باطل را که شبکه های اجتماعی کارتان برای تولید محتوا و تبلیغات آسان نموده را کاملا از ذهن دور کنید . ابزارهای نوین مانند چاقوی تیزی هستند که می توانند نقش آفرینی مثبت یا منفی داشته باشند.

احمد میرابی - تهران - 1395/06/14

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
احمد میرابی

مشاوره  تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی برند ؛ علایق و عمده تجارب مرا شامل میشود . در کنار امور شغلی دارای بیش از 1000 صفحه شعر و نثر آهنگین بوده و به کوهنوری علاقه ای ویژه دارم.

وبگاه: www.mirabi.ir پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب برگزیده

برای تماس با احمد میرابی  از این اطلاعات استفاده کنید  : ایران  |  تهران | خ بهشتی(عباس آباد) | تلفن همراه : 09121500624 | ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  |

از اینکه هموطنانم هنگام استفاده از  مطالب و محتوای mirabi .ir رعایت امانت و ذکر منبع را می نمایند سراپا احترام، ادب و سپاس نثارشان می نمایم.