بازاریابی چیست؟با نگاه غیر آکادمیک

بر خلاف شرایط عمومی و حاضر دنیا که بازاریابی و فروشندگی جزء پر درآمد ترین مشاغل و بازاریابان و فروشندگان جزء پردر آمدترین و موفق ترینها هستند در ایران ما شرایطی تا حدی خلاف این موضوع برقرار است.

اصلا بازاریابی چیست و به چه کار می آید ؟

یک کودک وقتی با گریه درخواست خرید یک شکلات را ز مادر خود دارد در واقع با گریه هایش در حال بازاریابی خواسته خود که همان شکلات است می باشد .

یک سخنران در حال جذب مشتری برای سخنان و مطالب ارائه شده خود می باشد .

یک جوان به هنگام خواستگاری در حال بازاریابی و کسب مشتری (همسر)برای خود می باشد...

شما وقتی در حال گزینش یک کارمند برای سازمان خود هستید در واقع در حال بازاریابی برای سازمان خود می باشید . گاهی نتیجه بازاریابی فروش و پول است و گاهی جذب نبروی انسانی کار امد.

یک کارجو وقتی در جلسه مصاحبه شرکت می کند در حال بازاریابی برای توانائیهای خود می باشد.


و هزاران مثال دیگر از این دست...

البته پر واضح است که هدف ما همواره می تواند متفاوت باشد لذا مقایسه جوان خواستگار با نگاهی آرمانی و شاید آسمانی به مراسم خواستگاری خود با یک بازاریاب دیزل ژنراتور با نگاهی فنی ، زمینی و مادی چندان معقول به نظر نمی رسد.غرض بیان این واقعیت است که همه ما به نوعی با بازاریابی و یا چیزی شبیه آن سر و کار داریم.

به سئولات زیر صادقانه و صریح پاسخ دهید :

چقدر با فن بازاریابی آشنایی دارم خصوصا در گستره سازمانی ؟
تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست ؟
فروش و بازاریابی چه تفاوتی دارند ؟
آیا فروشنده موفق لزوما بازاریاب موفقی خواهد بود یابالعکس ؟
چگونه می توان عملیات بازاریابی موفقی را در سازمان خود پیاده سازی کرد ؟
ویژگیهای یک بازاریاب موفق چیست ؟
نقش مدیر در عملیات بازاریابی سازمان کجا و چگونه است ؟
در حالیکه که سازمان من فروش موفقی را تجربه می کند ، اصلا این سازمان موفق چه نیازی به بازاریابی دارد؟
مشکلات و چالشهای پیش روی یک برنامه بازاریابی موفق چیست ؟

پاسخ به این سئوالات نیاز به درک صحیح اهداف و برنامه های سازمانی شما دارد تلاش کنید اهداف و برنامه های سازمانی خود را خوبِ خوب بشناسید .سپس وارد پروسه پاسخ به این سئوالات شوید .

پاسخ به سئوالات مطروحه و وفادار ماندن به درک حاصل از آن می تواند منشاء تحولات خارق العاده ای در سازمان شما باشد.فرصت و امتیاز این تحول را از خود دریغ نکنید.

احمد میرابی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
احمد میرابی

مشاوره  تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی برند ؛ علایق و عمده تجارب مرا شامل میشود . در کنار امور شغلی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری مدیریت کسب وکار ادامه داده ام.

وبگاه: www.mirabi.ir پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مطالب برگزیده

برای تماس با دکتر احمد میرابی  از این اطلاعات استفاده کنید  : ایران  |  تهران | خ مطهری،بعد از تقاطع سهروردی | تلفن همراه : 09121500624 | ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  |

از اینکه هموطنانم هنگام استفاده از  مطالب و محتوای mirabi .ir رعایت امانت و ذکر منبع را می نمایند سراپا احترام، ادب و سپاس نثارشان می نمایم.